Siloing website structuur
Silo's: zorgen ervoor dat relevantie onderwerpen gecategoriseerd worden aangeboden aan zoekmachines. Siloing kan de SEO prestaties sterk verbeteren.
SEO-silo's: een essentiële strategie.
Wat is siloing?
Silo's: zorgen ervoor dat relevantie onderwerpen gecategoriseerd worden aangeboden aan zoekmachines.
Het is een perfecte manier om de expertise van een website te benadrukken.
Door de hoofdthema's van de site in een hiërarchie onder de aandacht te brengen op basis van hoe mensen zoeken.
Het resulteert gewoonlijk in aanzienlijke verkeerstoenames voor zowel bestaande als nieuwe zoekwoorden.
"Maak een site met een duidelijke hiërarchie.
Zodat deze is afgestemd op zoekwoorden die gebruikers zouden gebruiken.
In de richtlijnen voor webmaster van Google lezen we:
- Creëer een natuurlijk vloeiende hiërarchie".
Dit doen we door het de gebruikers zo eenvoudig als mogelijk te maken om van de algemene inhoud naar meer specifieke inhoud te navigeren.
- Voeg navigatiepagina's toe wanneer dat zinvol is en verwerk deze effectief in de interne linkstructuur.
Goede interne koppelingen en een goede site-architectuur vormen de basis van iedere website.
Als we op deze wijze zorgen voor het logisch rangschikking zal dit zorgen voor een groter aantal geïndexeerde zoekwoordtermen en woordgroepen.
Dus wat zijn silo's, en waarom zijn deze belangrijk?
Om goed te scoren in zoekmachines voor zowel brede zoekwoorden (bijv. auto) als langere, meer specifieke zoekwoordzinnen (bijv. kleine elektrische auto), moet een website voldoende duidelijk georganiseerde ondersteunende inhoud hebben om relevant te lijken voor die termen.
Zoekmachines kijken goed naar de structuur van een site om de belangrijkste onderwerpen van een site te bepalen en of er voldoende zoekwoord ondersteunende inhoud is.
De onderwerpen van een website in silo's plaatsen betekent het groeperen van gerelateerde pagina's.
Dit kan door middel van een goede structuur, structureel of door relevante koppelingen (interne links).
Op deze wijze worden bepaalde thema's gegroepeerd.
Onderling relevante pagina's plaats je in dezelfde silo.
Dit om de verschillende onderwerpen te categoriseren en het voor zoekmachines duidelijk te maken waar de site over gaat.
Door het plaatsen op deze wijze van onderwerpen in silo's verbetert de relevantie van onderlinge pagina's voor gewenste zoektermen.
Links worden strategisch gebruikt binnen themagerichte secties van de site waardoor linkwaarde wordt doorgegeven tussen nauw verwante pagina's en bestemmingspagina's, De thema's worden hierdoor versterkt wat een positieve invloed heeft op de autoriteit over een bepaald onderwerp.
Zoekmachines kennen de hoogste trefwoordrangschikkingen toe aan sites met een duidelijke websitestructuur en relevantie van het onderwerp die overeenkomen met een zoekopdracht van een gebruiker.
Dat betekent niet dat pagina's gevuld worden met exacte zoekwoorden.
Kier ervoor om het hoofd zoekwoord te gebruiken in de title, de meta omschrijving en sporadisch in de tekst.
Beter is het om dit woord te versterken door het gebruik van meervoudsvormen, verkleinwoorden en synoniemen.
Niet alleen vergroot dit de lesbaarheid van een artikel, waardoor de UX toeneemt, ook zal het aantal geïndexeerde zoekwoorden groeien.
Silo's bouwen
Een silo kan worden opgebouwd op twee manieren.
Soms dwingt een bepaald CMS je om voor een bepaald systeem te kiezen, echter werken beiden goed.
We maken onderscheid tussen:
- fysieke silo's via de directorystructuur
- virtuele silo's via de koppelingsstructuur.
Fysieke silo's.
Het URL-adres van een webpagina kan gebruikers en bots belangrijke aanwijzingen over de pagina geven. De onderstaande URL laat bijvoorbeeld zien dat de pagina zich richt op een tweedehands elektrische auto
https://domeinnaam.com/auto/elektrisch/tweedehand
Als je de fysieke URL-directorystructuur gebruikt om gerelateerde pagina's te ordenen, creëer je fysieke silo's.
Elk thema van de website of webshop heeft een groep pagina's die samen zijn opgeslagen in één map die is toegewezen aan die specifieke categorie., (bijv. "tweedehandse elektrische auto's"). Binnen die categorie zijn sub-mappen voor de verschillende subcategorieën (bijv. op merk).
Elk bestand heeft zijn plaats in een aparte categorie, waarbij nooit twee bestanden in beide categorieën worden ondergebracht. (SEO-tip: u wilt niet dat dezelfde pagina-inhoud onder meer dan één URL wordt geïndexeerd, uitzondering is het werken met een canonical URL, echter wordt dit bij siloing afgeraden). Om een fysieke silostructuur te hebben, maak je een mappenstructuur die aansluit bij de verschillende thema's die binnen de website worden behandeld.
Virtuele silo's
Virtual siloing omvat het gebruik van de interne linkstructuur van een site.
Je verbind groepen gerelateerde pagina's met elkaar.
Voorkom niet-gerelateerde pagina's.
Versterk de primaire bestemmingspagina's van elke silo.
Dit doe je door vanaf de sub-pagina;s te linken naar de hoofpagina van de silo.
Terwijl fysieke silo's vereisen dat thema gerelateerde pagina's zich in dezelfde directory van een site bevinden, wordt een virtuele silo gevormd door koppelingen tussen thema gerelateerde pagina's.
Het virtueel verbinden van gerelateerde pagina's door middel van tekst links kan effectief zijn, zelfs als er geen fysieke silo's zijn.
Dat komt omdat crawlers (of spiders) van zoekmachines de inhoud van een site doorzoeken door interne links te volgen.
Op deze wijze geef je dan de relatie tussen beiden aan.
Virtuele silo's zijn krachtig.
Door te linken tussen pagina's die nauw verwant zijn in onderwerp en thema, consolideer je de thema-relevantie voor dat deel van de site.
Een sitehiërarchie, met bestemmingspagina's op het hoogste niveau en ondersteuningspagina's voor elke SEO-silo, ontstaat alleen op basis van deze koppelingspatronen.
In plaats van alle pagina's lukraak met elkaar te verbinden, zou onze voorbeeldwebsite voor elektrisch auto's bijvoorbeeld virtuele silo's kunnen gebruiken om te laten zien dat deze verschillende, trefwoordrelevante inhoudsthema's heeft bijvoorbeeld voor nieuw en gebruikt, of per merk.
Structuur
Ondersteuningspagina's linken altijd naar hun silo-hoofdpagina
Het onderling linken naar andere pagina's binnen de silo moet worden vermeden.
Dit omdat willekeurige links tussen silo's de link juice zullen verdelen en dus de hoofdpagina doen verzwakken.
Plaats links met beleid
Zorgvuldig linken binnen de site zorgt ervoor dat de relaties tussen pagina's duidelijk is.
Het geeft de structuur van de website duidelijk aan.
En op de juiste wijze toegepast, versterkt het de belangrijkste bestemmingspagina's.
De pagina's die het hoogst aanwezig zouden moeten zijn in de zoekresultaten, staan dus bovenin de silo structuur.
Virtuele silo's leiden tot de accumulatie van PageRank op de hoogste bestemmingspagina van elke silo.
Zo wordt dit de meest relevante pagina op de site voor het gekozen zoekwoord.
Dit is hoe siloing leidt tot betere posities in zoekmachines.
Aangeraden wordt, om indien mogelijk, te kiezen voor de virtuele silo
4 Stappen voor het bouwen van een silo
- Bepaal de hoofdthema's voor de website.
Gebruikmakend bij voorkeur van een zoekwoordenonderzoek vooraf, - Kies de silo-strategie.
Bepaal hoe je een websitestructuur implementeert die de thema's van de website duidelijk identificeert: fysieke siloing en virtuele siloing, of alleen virtuele siloing. - Plan je linkstructuur.
Onderzoek de linkstructuur (beginnend bij het hoofdnavigatiemenu) en beslis hoe je pagina's het beste met elkaar kunt verbinden om het thema's te versterken op basis van de manier waarop mensen naar inhoud zoeken.
Houd er rekening mee dat er over het algemeen ten minste vijf ondersteunende inhoudspagina's nodig zijn om een silo-thema vast te stellen. - Implementeer en bouw de silo's.
Publiceer inhoud van hoge kwaliteit die gerichte zoekwoorduitdrukkingen bevat voor elke op thema gebaseerde silo.
Plaats links om ondersteunende pagina's binnen elke silo te verbinden en de silo-landingspagina's op het hoogste niveau te versterken.
Tegenargumenten
Niet iedereen is het eens met bovenstaande redenatie.
Men is het eens dat silo's een krachtig SEO middel zijn.
Echter is hun grootste argument dat het niet linken tussen verschillende silo's wordt afgeraden.
Als er sprake is van relevantie zouden ook deze links passen bij het optimaliseren van de UX.
Dit is absoluut waar.
Lees meer tegenargumenten op https://ahrefs.com/blog/seo-silo-structure/
Echter hebben wij met diverse tests toch bij onze meeste klanten gekozen voor een strakke structuur .
Maar zoals bij veel onderdelen van het optimaliseren van een website is alles afhankelijk van diverse andere factoren.
Of zal ik de meest gebruikte quote in SEO land aanhalen: "it depends".