SEO tips 2023

SEO tips 2023, lees welke factoren zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten. Artikel met nieuwe inzichten.

SEO tips 2023

 

De term SEO is bij de meeste mensen wel bekend in verband met digitale marketing.
Met name voor online bedrijven.
Toch zou je verbaasd zijn hoeveel van die mensen wel het woord SEO gebruiken, zonder werkelijk te weten wat de ware betekenis van deze afkorting is.
verbazen hoeveel mensen die drie letters gewoon onthouden, maar nooit echt begrijpen wat ze betekenen.
Maar hoe pas je een effectieve SEO-strategie (zoekmachineoptimalisatie) toe?
We gaan hier uitgebreid op in met dit artikel over SEO tips in 2023 .

Met de volgende onderwerpen:

Wat is een goede omschrijving van SEO?

SEO is het verbeteren van de zichtbaarheid in zoekmachines.
Dus het verbeteren van posities in de SERP (Search Engine Results Page) voor bepaalde zoekwoorden.
Om dit te bereiken is een hoge kwaliteit noodzakelijk, niet alleen van de inhoud van de website, ook de techniek moet voldoen aan bepaalde normen .
Waar voeger kwantiteit een grote rol speelde, geldt dit tegenwoordig slechts als de kwaliteit gewaarborgd is.
Zoekmachines, en zeker Google, hechten veel waarde aan kwaliteit.
Schrijf dus relevante inhoud met veel informatie over een onderwerp, en ondersteun dit met een aantal relevante links van goede kwaliteit.
Zorg voor teksten met een diversiteit aan zoekwoorden. gebruik hierbij meervoudsvormen, verkleinwoorden en synoniemen.
Meer inhoud schrijven, zonder bovenstaande te bewaken is echt zonde van de tijd.
Als je dit consequent uitvoert zal je na een aantal maanden gegarandeerd hoger scoren.

Bij het "vullen" van je website met content heb je een strategie nodig.

Technische SEO

Technische problemen op een website zullen alle SEO inspanningen (deels) te niet doen.
Tegenwoordig is de UX een ranking factor van importantie.
Slaag je er niet in om jouw gebruikers een eenvoudig te benaderen en te gebruiken site aan te bieden dan zal het bezoek kortstondig zijn.
En ook dit wordt gemeten door zoekmachines in de vorm van de factor "time on site".
Is deze kort dan verhoogt dit de "bounce rate" een signaal voor de zoekmachine dat de aangeboden content niet relevant genoeg is, met als gevolg een lagere positie voor het zoekwoord.
Een andere factor is de pagespeed, hoe snel laad jouw website?
Tegenwoordig is er een handige tool om dit te meten in de vorm van de website https://pagespeed.web.dev/.
Pas ook op met het gebruik van allerlei tools als dit niet strikt noodzakelijk is.
De SEO nieuws pagina van diib laadt bijvoorbeeld het laatste SEO nieuws via diverse RSS feeds.
Handig om in een oogopslag diverse bronnen te bekijken, echter valt de laadsnelheid hierdoor, zeker op mobiel, erg tegen.
Ook voor zoekmachines zijn al deze factoren van invloed op de rankings.

Keyword targeting

Als eerste zal je moeten bepalen welke zoekwoorden belangrijk zijn.
Zoekwoord targeting is het gebruik van zoekwoorden die relevant zijn voor een product of dienst op een website om een hoge notering in de zoekmachines te bereiken.
Goed onderzoek naar zoekwoorden is essentieel om te bepalen op welke zoekwoorden jouw bedrijf zich moet richten.

Om dit op een juiste wijze te doen kun je dit op een aantal manieren benaderen.
Belangrijk is hierbij welk(e) woord(en) de door jou gewenste bezoekers gebruiken in de zoekmachine.
Je kunt hiervoor de zoekwoordplanner van Google gebruiken.
Een andere methode is om het gewenste woord als zoekopdracht te gebruiken in Google.
Je ziet vervolgens de resultaten, echter onderaan de pagina staan suggesties.
Dit zijn termen waar ook veel op wordt gezocht.
Een goede tekst bevat alle relevante zoektermen, verkleinwoorden, meervoudsvormen en synoniemen.
Vergeet ook niet om pagina;s met long tail zoekwoorden te maken.
Het zoekvolume van deze ligt aanzienlijk lager, echter is de CTR hoger.
Met deze uit drie of meer woorden bestaande zoekopdrachten is het eenvoudiger om hoog te scoren in de zoekresultaten.
Met name omdat de concurrentie lager is.

Metadata

Besteedt voldoende aandacht aan de meta data.
Dit zijn de titel en omschrijving die in de zoekmachines kunnen worden getoond.
Let op de omschrijving (meta description) niet altijd wordt gebruikt door de zoekmachine.
Deze kan deze zelf te kiezen uit een deel van de gepubliceerde tekst.
Probeer het belangrijkste zoekwoord vooraan in de titel te plaatsen.
Verder wordt het aangeraden om een "call to action" te gebruiken. in de omschrijving.

Backlinks

Backlinks zijn nog altijd de manier om jouw concurrenten voor te blijven.
Een evenwichtig linkprofiel zorgt voor betere resultaten in de zoekmachines.
Wil je meer weten over deze vorm van SEO?
Lees dan ons artikel geheel gewijd aan links van verwijzende sites.