SEO, de meest belangrijke factoren in 2023
SEO factoren die belangrijk zijn, juist in 2023
Er zijn heel veel ranking factoren welke bepalen waar je scoort in de zoekresultaten.
Vaak genoemd is het aantal van meer dan 200.
Sinds in 2023 het algoritme van Yandex bekend werd, kunnen we spreken dat dit slechts een zeer bescheiden aanname is.
Nu weegt de ene factor vanzelfsprekend een stuk zwaarder dan een andere.
Autoriteit, backlinks zijn belangrijker, evenals technische factoren als laadsnelheid en veiligheid van de website,
We gaan hier niet ruim 1700 factoren voor een goede ranking bespreken, maar beperken dit to de meest belangrijke in willekeurige volgorde.
1. Begin met de techniek
Een website die technisch niet op orde is verliest het snel van de concurrentie.
Voordat je begint met het vullen met content zorg je dat zaken als veiligheid en laadsnelheid op orde zijn.
En blijf dit regelmatig controleren.
Er zijn voldoende tools beschikbaar om dit frequent te controleren.
Ik noem er enkele:
- GTmetrix: ontwikkeld door Carbon60 als een tool waarmee klanten eenvoudig de prestaties van hun webpagina's kunnen testen.
- Page speed test: Test of jouw website , blog of webwinkel een snelle laadtijd heeft op alle apparaten
- Mobile-friendly test: Controleer of jouw site mobile vriendelijk is
Het kan niet genoeg worden benadrukt hoe belangrijk het is om de technische zaken goed op orde te hebben.
Zeker omdat bovenstaande onderdelen worden meegenomen in het algoritme van de zoekmachines.
Of je nu informatieve blogs schrijft, een product/dienst verkoopt of iemand gewoon in de juiste informatie wilt aanbieden, jouw site moet snel, toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
Als het een eeuwigheid duurt voordat uw site is geladen, gaan ze gewoon verder.
Er zijn voldoende onderzoeken die bewijzen dat iedere seconde extra laadtijd een groot percentage bezoekers doet afhaken.
2. Mensen voor zoekmachines
Een veel gemaakte fout is om teksten te schrijven die door het optimaliseren niet meer gebruiksvriendelijk zijn.
Hierbij wordt geschreven om de zoekmachines zoveel als mogelijk te plezieren.
Hierbij wordt de leesbaarheid voor de bezoeker vergeten.
Het Google-algoritme wordt met de dag slimmer en blijft door constante menselijke input steeds beter aansluiten bij ons denken.
Hierdoor wordt het afgeraden om te proberen welke zoekmachine ook te slim af te zijn.
Teksten die minder leesbaar zijn voor de gebruikers worden zorgen slechts voor een hogere bounce rate.
En laat dat nu juist een belangrijk signaal voor de zoekmachine zijn dat een bepaald resultaat niet past bij de zoekopdracht., dus probeer het niet.
Schrijf eerst voor mensen en daarna voor zoekmachines.
Uiteindelijk moet de prioriteit altijd zijn om jouw publiek te bieden waar ze naar op zoek zijn.
Dat komt alleen door boeiende en fundamenteel natuurlijke inhoud aan te bieden.
Dan blijven er nog steeds voldoende technieken over om ook de zoekmachine te laten weten waar jouw verhaal overgaat op een SEO vriendelijke wijze.
3. Gebruik gekozen zoekwoorden op de juiste plaatsen
Het gebruik van de juiste zoekwoorden is van essentieel belang om gevonden te worden.
Al staat, als eerder genoemd, de bezoeker altijd op de eerste plaats, de zoekmachines komen direct hierna op de tweede plaats,
Trefwoorden zijn de basis van dit hele proces. De juiste woorden bepaal je aan de hand van een zoekwoordenonderzoek.
Het gebruik van deze woorden moet logisch voor de mens en zoekmachine zijn, zonder storend tijdens het lezen.
Het begint allemaal met een zoekwoordonderzoek.
Gebruik SEO-tools zoals Google Ads en Ahrefs.
Meer ideeën vind je door zelf een opdracht aan Google te geven, onderaan de pagina staan vervolgens meer suggesties.
Zijn deze relevant? Dan kan je deze gebruiken in de tekst.
Graaf vervolgens dieper om meer long-tail varianten te vinden, bestudeer concurrenten om hiaten in zoekwoorden te vinden en vergeet ze niet op te nemen in de metadata en de ankerteksten van links en alt tags van afbeeldingen.
Plaats ze op natuurlijke wijze om de leesbaarheid van de tekst niet te verstoren.
4. Zorg voor relevante links
Linkbuilding is een ander belangrijk aspect bij het opbouwen van de domeinreputatie/site-autoriteit.
Met uitgaande/externe links verbeter je niet alleen de informatie die je verstrekt, maar kan je ook wederzijdse backlinks ontvangen.
Bovendien zijn links een belangrijke ranking-factor.
Bots/crawlers ontdekken inhoud door links te volgen naar volgende pagina's en te beoordelen hoe relevant ze zijn voor een zoekopdracht.
Dit geldt ook voor interne links,
Dus wees niet bang om te linken naar andere nuttige pagina's op jouw site waar nodig en waar het natuurlijk aanvoelt.
Ruim de helft van de marketeers merkt een impact na één tot drie maanden implementatie van een linkbuildingstrategie. Waarbij relevante backlinks van grote waarde zijn.
.5. Formatteer inhoud voor Featured Snippets
Uitgelichte fragmenten, de zogenaamde 0 positie, beheersen tegenwoordig vrijwel de SERP's.
Het is de eerste positie na de advertenties wat in de zoekresultaten verschijnt, en vaak een direct antwoord op een vraag geeft. .
Als het je lukt om een featured snippet te verdienen, dan doe je iets goed.
Er zijn bepaalde opmaak- en stilistische keuzes die je kunt maken om jouw kansen op de plaats, een featured snippet, te vergroten.
Enkele positieve factoren zijn:
- opsommingstekens
- genummerde lijsten
- infographics
- het rechtstreeks beantwoorden van op vragen gebaseerde zoekopdrachten
Hoewel er is aangetoond dat deze fragmenten niet altijd resulteren in directe klikken, immers de zoekopdracht wordt beantwoord in de Google-preview zelf.
Zijn ze een goede manier om de naamsbekendheid te vergroten.
Wil je je verder verdiepen in de zichtbaarheid van jouw blog, website of webwinkel? San volgen hier nog enkele links:
Boeken over SEO en sociale media
Het SEO forum voor al je vragen