Meta description
Alles over de meta description
Meta description
Er is geen garantie dat de meta description wordt getoond in de zoekresultaten. Een zoekmachine als Google zoekt bij een pagina met voldoende tekst vaak zelf naar een relevante omschrijving.
Omdat niet ieder zoekmachine dit doet, is het toch belangrijk om deze te optimaliseren met bijvoorbeeld een “call to action”. Dit kan de CTR verhogen.
Wat is de meta description?
Een metabeschrijvingstag informeert gebruikers over de inhoud van een webpagina. Zorg dat deze relevant is, en een duidelijke samenvatting geeft. Probeer een heldere uitnodigende tekst te schrijven die de gebruiker ervan overtuigt dat de pagina precies is wat ze zoeken.
Lengte:
Metabeschrijvingen kunnen technisch elke lengte hebben, maar Google kapt fragmenten over het algemeen af tot 155-160 tekens. Het is het beste om metabeschrijvingen lang genoeg te houden zodat ze voldoende informatie over de pagina geven. MOZ schrijft hierover het volgende "dus we raden beschrijvingen tussen 50 en 160 tekens aan".
Persoonlijk raad ik aan om de volledige beschikbaarheid te gebruiken. Niet alleen omdat je op deze manier de meeste informatie kan delen. Ook is de zichtbaar groter door een langere beschrijving.
Wat je niet moet doen
Gebruik de meta description niet om er zoveel mogelijk zoekwoorden in te verwerken. Doit zorgt in de regel voor een niet prettig lezende tekst. Ook kan het bestraft worden omdat er sprake is van keyword stuffing.
Een ander nadeel bij deze werkwijze is dat veel bezoekers deze zullen negeren. Met als gevolg een lagere CTR. Dit geeft de zoekmachine het signaal dat jouw pagina minder relevant is voor de zoekopdracht, waardoor je een lagere ranking krijgt.