Is SEO moeilijk?

Een veel gestelde vraag is of SEO moeilijk is. Vergelijk het met koken. Met de juiste ingrediƫnten en kennis lukt het.

Is SEO moeilijk?

Iemand die zich nog nooit echt met SEO heeft beziggehouden lijkt het alsof het totale abracadabra is.
Toch is dit niet het geval.
Een zoekmachine, waarbij in Nederland Google de meest gebruikte is, werkt volgens een bepaald systeem.
We noemen dit ranking factoren, of het algoritme van de zoekmachine.
De spider die jouw website of shop bezoekt inspecteert een aantal zaken.
In totaal zijn dit er meer als 200 ranking factoren, echter zijn deze niet allen bekend.
Wel weten we van diverse onderdelen waar deze aan dienen te moeten voldoen.
We onderscheiden hierin drie onderdelen:

Techniek

Een technisch goed opgezette site zorgt ervoor dat de gebruiker deze moeiteloos kan gebruiker op ieder device.
In SEO taal noemen we dit de user experience.
De meest relevante onderdelen hiervan zijn zelf te meten met gratis tools:

  1. Pagespeed Insights
  2. Pingdom Tools
  3. Uptrends
  4. GT Metrix

De inhoud van de website

Hier zal je als webmaster, ook zonder technische kennis, de meeste invloed op hebben.
Ga bij het schrijven van content uit van de gebruiker.
Je voert eerst een zoekwoordenonderzoek uit.
In het kort werkt dit als volgt:
Je wilt bijvoorbeeld een onderwerp schrijven op jouw tropisch aquarium website.
Bepaal dan eerst welke vragen jouw bezoekers hier over hebben.
Dit doe je eenvoudig door de zoekmachine van Google te gebruiken.
Nadat je de zoekterm "tropisch aquarium" hebt ingevuld verschijnt er naast de zoekresultaten iets waar je op dit moment meer aan hebt.


Namelijk onder het kopje Mensen vragen ook:

Dit zijn zogenaamde long tail zoekwoorden.
Hier wordt minder op gezocht, echter is ook de concurrentie op deze woorden aanzienlijk minder.
Waardoor je dus, met een kwalitatief goed en informatief artikel, hoog kan scoren.
Of er voldoende op wordt gezocht, het zogenaamde zoekvolume, kun je bepalen via de zoekwoorden tool in Google Adwords of je kunt gebruik maken UberSuggest.

 Kies de keywords uit met een hoog zoekvolume. Zeker met een jonge website kies je bij voorkeur longtail zoekwoorden.

Externe factoren voor SEO

Met name kwalitatieve backlinks zijn belangrijk. Via de link lees je hier meer informatie over.