Canonical URL uitleg
Er worstelen gebruikers met kennis over canonicalisatie van dubbele pagina's en het gebruik van de canonieke tag. Een complete uitleg.
De Canonical link
Als een pagina toegankelijk is via meerdere URL's ziet een zoekmachine als duplicated content.
Dit heeft een negatieve invloed op de rankings.
Om dit te voorkomen bestaat er de canonical URL.
Ook verschillende pagina's met vergelijkbare inhoud (bijvoorbeeld een pagina met zowel een mobiele als een desktopversie), wordt door zoekmachines gezien als dubbele inhoud op de website.
Google kiest één URL als de canonieke versie en crawlt die, en alle andere URL's worden beschouwd als dubbele URL's en worden minder vaak gecrawld.
Als je Google niet expliciet laat weten welke URL canoniek is, met andere woorden de originele versie, dan zal Google deze keuze maken.
Of nog desastreuzer voor jouw rankings deze als even belangrijk behandelen.
Waardoor in het kort de waarde van beide pagina's halveert.
Laten we begin met wat uitleg over deze URL.
Wat is een canonical URL?
Een canonieke URL is de URL van de pagina die volgens Google het meest representatief is voor een reeks dubbele pagina's op een site.
(bron: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/consolidate-duplicate-urls )
Diverse CMS en webshop programma's maken voor een pagina diverse URL's aan.
Publiceer je een pagina, dan worden er meerdere URL's aangemaakt.
Bijvoorbeeld voor de pagina website.nl/ product wordt ook de pagina website.nl/categorie/product aangemaakt.
Dit leidt tot dubbele inhoud, wat voor SEO zeer ongewenst is.
Welke URL wordt er door Google gekozen?
Zoekmachines hebben een voorkeur voor schone beveiligde URL's.
Heb je bijvoorbeeld een verbindingsfout waardoor de website zowel via HTTP als via HTTPS bereikbaar is, dan kiest Google voor de beveiligde URL
Is er sprake van content via ook een dynamische URL dan zal deze Google deze niet snel kiezen.
Een dynamische URL herken je aan het het vraagteken, bijvoorbeeld website.nl/?zoekopdracht
Waarom je de canonieke URL moet instellen
- Het verkort de crawling tijd, waardoor meer unieke pagina's kunnen worden geïndexeerd.
- Het helpt zoekmachines om links te consolideren. Waardoor alle waarde van backlinks wordt toegekend aan een enkele pagina. Dit zorgt voor een hogere autoriteit, deze wordt immers niet gedeeld met andere gelijkwaardig pagina's.
- Om een meer helder inzicht in jouw statistieken te hebben, bezoekers worden in analytics allemaal toegewezen aan dezelfde pagina.
Test het zelf
Je kent nu het belang van de canonical URL.
Staan deze op jouw website goed ingesteld?
Dit kun je controleren met de volgende tool om de canonical URL te testen.